Nowelizacja ustawy AML - nowe obowiązki
Nowelizacja ustawy AML, oprócz tego, że stanowi implementację dyrektywy to znacząco modyfikuje dotychczasowe brzmienie ustawy. Z pozoru drobne zmiany wynikające z nowelizacji w praktyce będą rodzić daleko idące obowiązki po stronie instytucji obowiązanych, które nie tylko muszą zmodyfikować swoje procedury wewnętrzne, ale na nowo przemyśleć procesy służące zapewnieniu skuteczności systemów AML.
Rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych
Nowelizacja ustawy AML zakłada rozszerzenie katalogu podmiotów podlegających rygorom regulacji w zakresie AML poprzez dodanie do listy podmiotów obowiązanych przedsiębiorców świadczących działalność polegającą na doradztwie w zakresie podatkowym, w tym działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie sporządzania deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych czy udzielaniu porad (bądź opinii lub wyjaśnień) z zakresu prawa podatkowego. Dotychczas katalog instytucji obowiązanych obejmował w tym zakresie jedynie doradców podatkowych, biegłych rewidentów i podmioty prowadzące księgi rachunkowe.
Beneficjent rzeczywisty i Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
W zakresie beneficjenta rzeczywistego nowelizacja ustawy AML ogranicza ustalenie niezbędnych danych w ramach jego identyfikacji do imienia i nazwiska. Aktualnie instytucja obowiązana musi dodatkowo ustalić obywatelstwo beneficjenta rzeczywistego.
Nowelizacja ustawy AML wprowadza obowiązek dokumentowania w sposób określony wewnętrzną procedurą przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
- wszystkich utrudnień powodujących brak możliwości ustalenia lub wątpliwości co do ustalenia beneficjenta rzeczywistego na zasadach przewidzianych w ustawie AML;
- wszystkich utrudnień związanych z uzasadnionymi czynnościami podejmowanymi w celu weryfikacji tożsamości beneficjenta rzeczywistego.
Anonimowe zgłaszanie naruszeń AML
Nowelizacja rozszerza katalog podmiotów podlegających ochronie w ramach wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń z zakresu AML, wskazując – obok pracowników – na obowiązek ochrony innej osoby wykonującej czynności na rzecz instytucji obowiązanej, która dokona zgłoszenia. Co więcej, zgłaszający w ramach wewnętrznej procedury otrzymają ustawową ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym lub jemu równoważnym (np. poprzez zakaz pogorszenia sytuacji prawnej bądź faktycznej).
Znacznie więcej informacji na temat zmian wynikających z nowelizacji ustawy AML, można znaleźć w:
- komentarzu praktycznym Nowelizacja ustawy AML-nowe obowiązki dla banków
- nagraniu ze szkolenia Najważniejsze wymagania w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu po implementacji AML V
product manager LEX Banki i Windykacje