Bieg terminów w postępowaniu administracyjnym w czasie epidemii
Artykuł 15zzs specustawy koronawirusowej zawiesił terminy postępowania administracyjnego w związku z epidemią COVID-19. Po dwóch miesiącach zawieszenia uchylono je, z czym muszą poradzić sobie organy administracji publicznej w całej Polsce. Jak liczyć bieg terminów? Na to pytanie odpowiada Mateusz Karciarz podczas szkolenia omawiającego prowadzenie postępowania administracyjnego w okresie koronawirusa.
Terminy zawieszono nowelizacją specustawy koronawirusowej, która weszła w życie dnia 31 marca 2020 roku, na czas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19. Ich odwieszenie nastąpiło trzecią nowelizacją specustawy w dniu 16 maja 2020 roku. W związku z tymi regulacjami pojawia się mnóstwo wątpliwości i pytań - w jaki sposób liczyć terminy po odwieszeniu? Co z terminami, które zaczęły bieg przed zawieszeniem, a co z tymi, które jeszcze się nie rozpoczęły?
Jakie terminy uległy zawieszeniu?
Artykuł 15zzr specustawy koronawirusowej stanowił, że wstrzymaniu i zawieszeniu biegu podlegają terminy określone przepisami prawa administracyjnego dotyczące nabycia praw i obowiązków. Natomiast artykuł 15zzs zawiesił terminy procesowe Terminy procesowe znowu biegną, ale właściwie od kiedy?
Od kiedy terminy zostały zawieszone?
Pierwsze wątpliwości związane są z kwestią dokładnej daty zawieszenia terminów. Nowelizacja specustawy koronawirusowej wprowadzająca przepisy 15zzr i 15zzs weszła w życie dnia 31 marca 2020 roku. Jednakże samo zawieszenie wprowadzono "w okresie (obowiązywania) stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID/COVID-19”, przy czym:
- stan zagrożenia epidemicznego obowiązywał w dniach 14-20 marca 2020 roku
- stan epidemii obowiązuje od dnia 20 marca 2020 roku do odwołania.
Który dzień uznawać zatem za datę rozpoczęcia zawieszenia terminów?
W związku z najnowszym orzecznictwem należy przyjąć, że zawieszenie biegu terminów administracyjnych rozpoczęło się od dnia wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego, czyli od 14 marca 2020 roku i trwało do dnia 24 maja 2020 roku.
Przykład 1: bieg terminów w przypadku doręczenia decyzji administracyjnej przed wprowadzeniem stanu zagrożenia epidemicznego:
Przykład 2: bieg terminów w przypadku doręczenia decyzji administracyjnej po wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii:
Chcesz wiedzieć więcej?
To jednak nie koniec wątpliwości - pojawiają się kolejne: czy w okresie zawieszenia doręczanie pism było skuteczne? Czy po uchyleniu zawieszenia terminów należy informować o tym strony?
Odpowiedzi na te oraz wiele innych ważnych dla organów administracji publicznej pytań o zmiany w postępowaniu administracyjnym wprowadzone specustawą koronawirusową znajdą Państwo w szkoleniu poprowadzonym przez Mateusza Karciarza (prawnika w Kancelarii Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp.k. w Poznaniu, doktoranta w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji na WPiA Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalistę w zakresie prawa administracyjnego i samorządowego).
Prowadzenie postępowania administracyjnego w okresie koronawirusa (COVID-19)
Oglądaj w LEXMałgorzata Milewicz
Młodszy Redaktor Administracja Publiczna
Bartosz Starczewski
Product Manager Administracja Publiczna