Już od 1 marca szkoły mogą organizować dodatkowe zajęcia specjalistyczne z pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Od 1.03. do 20.12.2022 r. szkoły będą mogły organizować zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Dyrektorzy szkół mają czas do 21.02.2022 r. na przekazanie do organu prowadzącego informacji o liczbie godzin zaplanowanych do realizacji w danej szkole. Jakie podmioty są uprawnione do korzystania ze wsparcia, z jakich przedmiotów można realizować zajęcia i w jakich terminach należy składać wnioski o udzielenie pomocy?
Z dniem 10.02.2022 r. weszły w życie przepisy § 10o - § 10w rozporządzenia MEN z 20.03.2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, które stwarzają możliwość realizacji zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznych w dodatkowym wymiarze godzin. Wsparcie obejmie organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
Jakie szkoły mogą skorzystać ze wsparcia?
Z dofinansowania na realizację zajęć mogą korzystać szkoły publiczne i niepubliczne (podstawowe, ponadpodstawowe, i artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego), w której kształcą się uczniowie u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
Dodatkowych zajęć specjalistycznych nie organizuje się - stosownie do § 10 o ust.2 rozporządzenia MEN z 20.03.2020 r. w:
- oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
- oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym:
- szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
- oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
- branżowych szkołach II stopnia,
- szkołach policealnych,
- szkołach dla dorosłych,
- szkołach polskich oraz szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.
Środki na realizację tego zadania w wysokości 180 mln złotych zostały uwzględnione w rezerwie części oświatowej subwencji ogólnej dla j.s.t. prowadzących lub dotujących szkoły podstawowe oraz szkoły ponadpodstawowe na rok 2022 oraz w budżetach właściwych ministrów.
Terminy organizacji zajęć i składania informacji
Dyrektorzy szkół mają czas do 21.02.2022 r. na przekazanie do organu prowadzącego informacji o liczbie godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych zaplanowanych do realizacji w danej szkole.
Zajęcia będą mogły być prowadzone w dowolnym okresie - w przedziale od 1.03. do 20.12.2022 r. i stosownie do § 10q rozporządzenia MEN z 20.03.2020 r., dodatkowych zajęć specjalistycznych nie ujmuje się w arkuszu organizacji szkoły, ani nie wykazuje w systemie informacji oświatowej.
Zadania dyrektora i organu prowadzącego
Powyższe zagadnienia zostały szczegółowo omówione w LEX Prawo Oświatowe, w najnowszym poradniku Pani Agaty Piszko pt.: „Organizacja dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej”. Ponadto, poradnik - krok po kroku, w odniesieniu do konkretnych przykładów omawia:
- zadania dyrektora szkoły i organu prowadzącego w związku z możliwością organizacji dodatkowych zajęć,
- zasady organizacji zajęć (w tym tygodniowa i maksymalna liczba godzin),
- terminy występowania z informacjami i wnioskami o udzielenie wsparcia na ich organizację,
- tryb udzielania i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prywatnych prowadzących szkołę, w której organizowane są zajęcia, oraz
- wskazuje wzory wniosków i informacji określone przez resort edukacji.
Polecam!
product manager Oświata