Doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego
Organy administracji otrzymały możliwość doręczania stronie lub innemu uczestnikowi postępowania wydruku pism uzyskanych z systemu teleinformatycznego. Organy administracji tym samym łatwiej doręczą pisma wytworzone w formie dokumentu elektronicznego, w sytuacji, gdy strony lub inni uczestnicy postępowania nie wyrazili chęci komunikowania się z organem w postaci elektronicznej. Wszystko to w ramach zmian w prawie w związku ze stanem epidemii koronawirusa.
W procedurze Doręczenie przez organ wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego, Agnieszka Dauter-Kozłowska opisuje najnowsze zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego związane z doręczeniami.
Cechy dokumentu
Dokument elektroniczny uzyskany z systemu teleinformatycznego, którego wydruk ma być przedmiotem doręczenia, musi być opatrzony: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną.
Sporządzony przez organ wydruk pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego stanowi dowód tego, co zostało stwierdzone w piśmie wydanym w formie dokumentu elektronicznego, co oznacza, że wydruk ten uzyskuje moc dowodową dokumentu urzędowego.
Warunki doręczenia wydruku
Wydruk może zostać doręczony, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania nie spełnili jednego z warunków, umożliwiających doręczenie im takich pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, tj.:
- nie złożyli podania w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu,
- nie wystąpili do organu o takie doręczenie lub
- nie wyrazili zgody na doręczanie pism w taki sposób.
Zawartość wydruku
Wydruk zawiera:
- informację, że pismo zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego i podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby, która je podpisała, albo opatrzone zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną;
- identyfikator tego pisma, nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane.
Wydruk pisma może zawierać mechanicznie odtwarzany podpis osoby, która podpisała pismo.
product manager Działu Legal
- Bieg terminów w postępowaniu administracyjnym w związku z ogłoszonym stanem zagrożenia epidemicznego, a następnie stanem epidemii z powodu COVID-19
- Bieg terminów procesowych w postępowaniu sądowoadministracyjnym w związku z ogłoszonym stanem zagrożenia epidemicznego, a następnie stanem epidemii z powodu COVID-19