Problematyczna elektronizacja unijnych zamówień publicznych
Zamówienia publiczne o większej wartości (tzw. unijne) są od kilku miesięcy udzielane w formie elektronicznej. Zgodnie z przewidywaniami, proces wdrażania środków komunikacji elektronicznej napotkał wiele problemów. Elektronizacja tańszych zamówień jest ciągle przed nami, więc pora wyciągnąć konstruktywne wnioski z pierwszego etapu tej niełatwej transformacji.
Zamawiający i wykonawcy mają obowiązek stosowania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniach o wartości równej bądź przekraczającej tzw. progi unijne, wszczętych od 18 października 2018 r. Elektronizacja postępowań o mniejszej wartości została przesunięta w czasie - do 1 stycznia 2021 r.
Elektronizacja zamówień nie taka oczywista
Przez blisko rok obowiązywania nowych przepisów powstało dużo wątpliwości i nawarstwiło sporo problemów. Przykładowo, pojawiły się wątpliwości co do prawidłowości sporządzenia oferty w formie pisemnej, zeskanowania jej i przekazania zamawiającemu drogą elektroniczną. Wypowiadała się w tej kwestii Krajowa Izba Odwoławcza, opinię wydał także Urząd Zamówień Publicznych.
Pojawiły się również problemy ze składaniem pełnomocnictwa w formie elektronicznej oraz procedowaniem w przypadku awarii portalu do komunikacji uczestników postępowania.
Więcej o tym temacie w artykule: Pełnomocnictwo w elektronicznym przetargu
Ekspert wyjaśnia problemy z elektronizacją
Małgorzata Stręciwilk, była prezes Urzędu Zamówień Publicznych, poprowadziła szkolenie pt. "Elektroniczne postępowanie o udzielenie zamówienia - problemy z praktyki", w trakcie którego omówiła m.in. następujące kwestie:
- czy skan oferty to dokument elektroniczny
- jaka powinna być forma pełnomocnictwa w postępowaniu elektronicznym
- co to znaczy, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest nieważny
- wybrane problemy w działaniu platform do komunikacji elektronicznej
- podwójnie zaszyfrowana oferta
Zachęcam do zapoznania się z nagraniem ze szkolenia, dostępnym w LEX Zamówienia Publiczne. Autorka udzieliła także odpowiedzi na pytania o elektronizację, które padły w trakcie szkolenia i także są dostępne we wspomnianej publikacji.
O problemach z elektronizacją pisałam w artykule: Elektroniczna oferta, czyli jaka?.
Anna Stańczuk
redaktor naczelna działu Administracja Publiczna
Jesteś użytkownikiem programów LEX?
Zaloguj się do programu i czytaj więcej.