Greenwashing: czym jest i co na to prawo UE i prawo polskie?
Greenwashing to fałszywe lub wprowadzające w błąd deklaracje przedsiębiorstwa stwarzające wrażenie ekologiczności jego produktów, usług lub działań. Choć zjawisko jest znane od lat, dopiero niedawno zainteresowało się nim prawo. Co ważne, jego znaczenie rośnie w związku koniecznością zapewnienia w firmach standardów ESG.
1. Pojęcie greenwashingu
Greenwashing nie ma swojej legalnej definicji. Uznaje się jednak powszechnie, że są nim fałszywe lub wprowadzające w błąd różnego rodzaju oświadczenia, które mają zapewniać konsumenta, że produkty, usługi lub działania danego przedsiębiorstwa są przyjazne dla środowiska. Zjawisko to przybiera różne nazwy, np.: ekościema, zielone kłamstwo, zielone mydlenie oczu, czy pseudoekologiczny marketing.
2. Rodzaje greenwashingu
Ze względu na skalę, różnorodność i rozwój zjawiska trudno wymienić wszystkie rodzaje greenwashingu. W literaturze przedmiotu wymienia się przynajmniej kilkanaście jego odmian. Są to przykładowo:
- ukryte koszty (hidden trade-off), czyli taktyka podkreślająca zalety ekologiczne danej technologii, przy pominięciu w całościowym bilansie innych kwestii środowiskowych ( dla zaakcentowania ekologiczności papieru używa się argumentu, że pochodzi on z lasów zrównoważonych, podczas gdy równie ważne lub bardziej istotne mogą mieć takie aspekty jego produkcji, jak np. zużycie energii, czy zanieczyszczenie wody i powietrza);
- brak dowodów (no proof) polegający na używaniu przez firmę w opisach swoich produktów dotyczących ekologiczności niemających oparcia w łatwo dostępnych informacjach lub niepoświadczonych wiarygodnymi certyfikatami strony trzeciej;
- naukowy żargon (gobbledygook), czyli używanie niezrozumiałego słownictwa, czy
- greencrowding, rozumiany jako ukrywanie się przez dane przedsiębiorstwo wśród innych firm poprzez współtworzenie lub dołączanie do międzykorporacyjnych sojuszy stawiających sobie różne istotne "zielone" cele i posługujących się atrakcyjnymi hasłami ekologicznymi. W rzeczywistości cele te albo nie są w ogóle realizowane przez to przedsiębiorstwo, czy cały sojusz, albo są one realizowane w minimalnym stopniu.
3. Przykłady greenwashingu
Greenwashing zaobserwować można w wielu branżach. Podane niżej przykłady tego zjawiska nie wyczerpują oczywiście ani wszystkich przypadków ekościemy w danej branży ani wszystkich branż, w których dochodzi do pseudoekologicznego marketingu.
3.1. Greenwashing w branży spożywczej
Jednym z ostatnio odnotowanych przykładów greenwashingu w branży spożywczej są działania duńskiego giganta w produkcji mięsa wieprzowego i największego w Europie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem mięsa - firmy Danish Crown. Firma ta, chcąc wypromować swoje produkty z wieprzowiny, umieściła na ich etykietach hasło "bardziej przyjazne dla klimatu niż się wydaje", za co została oskarżona przed sądem o wprowadzanie konsumentów w błąd. Sąd uznał argumenty organizacji pozarządowych kwestionujących kampanię reklamową Danish Crown, podkreślające m.in., że wieprzowina jest trzecim co do wielkości zwierzęcym źródłem emisji po wołowinie i krowim mleku, a produkcja wieprzowiny jest szkodliwa dla klimatu ze względu chociażby na masowe wylesianie, które ma miejsce w celu karmienia milionów świń soją.
3.2. Greenwashing w branży odzieżowej
Jeśli chodzi o branżę odzieżową, to ciekawym przykładem greenwashingu jest postępowanie znanej firmy odzieżowej Kim Kardashian - Skims. Otóż, należące do celebrytki przedsiębiorstwo umieściło sprzedawaną przez siebie bieliznę w kompostowych opakowaniach, opatrzonych napisem: "Nie jestem plastikiem". Tymczasem ze znajdującego się na tym samym opakowaniu trójkątnego logo, będącego symbolem recyklingu wynika, że opakowanie wyprodukowano z plastiku typu 4 lub polietylenu o niskiej gęstości (LDPE).
3.3. Greenwashing w branży kosmetycznej
Ekościema nie omija również branży kosmetycznej. Jednym z jej przykładów jest sposób reklamowania butelek szamponu Head and Shoulders w charakterystycznym niebieskim kolorze przez firmę Procter & Gamble. W przekazie marketingowym firma chwali się, że jej butelki wykonano z plastikowych odpadów zebranych z plaż. Niestety, nic nie wspomina o tym, że zabarwienie butelek na niebiesko utrudnia znacząco możliwości ich recyklingu: odzysk kolorowego plastiku wymagałby osobnego sortowania odpadów, a aby produkcja butelek ze starych opakowań była ekologiczna, trzeba by było z nich wytworzyć tylko przedmioty o identycznej barwie lub przemalować je na szary lub czarny kolor.
4. Prawo wobec greenwashingu
4.1. Prawo unijne
Prawo unijne przez długi czas nie zajmowało się zjawiskiem greenwashingu.
4.1.1. Dyrektywa o greenwashingu
Pierwszą próbą w tym zakresie była dyrektywa o greenwashingu. Obowiązująca od 26 marca 2024 r. regulacja:
- uznała za tzw. czarne praktyki rynkowe pięć praktyk odnoszących się do ekologiczności oraz
- zdefiniowała dwie nowe szare praktyki rynkowe odnoszące się do tej problematyki.
Zawarte w dyrektywie nowe przepisy nie są jeszcze stosowane przez państwa członkowskie. Zgodnie z dyrektywą powinno to nastąpić najpóźniej 27 września 2026 r.
4.1.2. Dyrektywa o oświadczeniach środowiskowych
Kolejnym aktem legislacyjnym odnoszącym się do ekościemy jest dyrektywa o oświadczeniach środowiskowych, która nie wyszła jeszcze poza etap prac projektowych, w związku z czym trudno mówić w jej przypadku o definitywności przyjętych rozwiązań. Nie mniej jednak pokusić się można o zarysowanie przynajmniej pewnych kierunków regulacji:
- po pierwsze, regulacja ta obejmuje swoim zakresem wyraźne oświadczenia środowiskowe i oznakowania ekologiczne stosowane dobrowolnie przez przedsiębiorców w celu promowania swojej ekologiczności i informowania o wpływie na środowisko produktu lub przedsiębiorcy;
- po drugie, dyrektywa nakłada na przedsiębiorców stosujących oświadczenia środowiskowe i oznakowania ekologiczne obowiązek przeprowadzenia oceny uzasadniającej owe oświadczenia i oznakowania, określając wymogi tej oceny i kryteria, które muszą spełniać oświadczenia i oznakowania;
- wreszcie, po trzecie, wyraźne oświadczenia środowiskowe i oznakowania ekologiczne mają podlegać weryfikacji przed ich opublikowaniem, dokonywanej przez niezależnych weryfikatorów, której efektem ma być certyfikat zgodności aprobujący oświadczenie lub oznakowanie.
4.2. Prawo polskie
W prawie polskim brakuje jak dotąd regulacji, które zajmowałyby się szczegółowo greenwashingiem. Nie oznacza to jednak, że przeciwko temu zjawisku nie można podejmować prawnych kroków na gruncie niektórych istniejących przepisów i że przedsiębiorcy uciekający się do ekościemy mogą czuć się w naszym kraju bezkarni.
Okazuje się, że w celu pociągnięcia ich do odpowiedzialności użyć można przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sankcji przewidzianych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.
5. O greenwashingu w LEX-ie
Znacznie więcej ciekawych treści na temat greenwashingu i jego otoczenia prawnego można znaleźć w programie LEX Prawo Europejskie. Są one dostępne przede wszystkim w dwóch komentarzach praktycznych:
- Greenwashing - charakterystyka zjawiska i otoczenia prawnego oraz
- Dyrektywa o greenwashingu - cele i przedmiot zmian
Pierwsza z publikacji jest obszernym rozwinięciem niniejszego artykułu:
- analizuje różne aspekty pojęciowe greenwashingu,
- opisuje, jak na przestrzeni lat rozwijało się to zjawisko, przybierając coraz to bardziej wyrafinowane formy, przybliżając w sumie kilkanaście jego form,
- prezentuje szeroką gamę przykładów zjawiska w różnych branżach gospodarki zarówno z krajowego jak i światowego podwórka oraz
- omawia rozwiązania prawne zawarte w prawie unijnym i polskim.
Całość treści wzbogacona jest o odwołania do różnych raportów i artykułów internetowych, które można potraktować jako kolejne źródła umożliwiające lepsze zapoznanie się z tematyczną wiedzą.
Druga z publikacji koncentruje się na jedynym dotąd opublikowanym akcie prawnym poświęconym ekościemie - dyrektywie 2024/825 nowelizującej dyrektywę 2005/29 dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym i dyrektywę 2011/83 w sprawie praw konsumentów. Omawia ona szczegółowo główne założenia tej regulacji, obszar nowelizacji oraz kierunek jej implementacji do prawa krajowego.
Jeśli chcesz zapoznać się z wymienionymi publikacjami na temat greenwashingu, zamów już dziś bezpłatny, dwutygodniowy dostęp testowy do programu LEX Prawo Europejskie. |
Rafał Bujalski
Product Manager
LEX Prawo Europejskie