Opłata klimatyczna - jak ją uchwalić, by nie została unieważniona?
Do niedawna opłata klimatyczna była dobrym sposobem na pozyskanie dodatkowych środków w budżecie gmin, zwłaszcza w przypadku gmin położonych nad morzem albo w górach. Jednak pogarszanie jakości powietrza oraz wzrost świadomości społeczeństwa coraz częściej doprowadzają do unieważnienia uchwał ustalających taką opłatę, a w konsekwencji także do konieczności zwrotu sum pieniężnych uzyskanych na podstawie unieważnionej uchwały. Jak uniknąć takiej sytuacji?
Wprowadzenie opłaty klimatycznej
Wprowadzenie opłaty klimatycznej jest możliwością, a nie obowiązkiem gmin. Jak wskazano w art. 17 ust. 1 ustawy z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, gminy mogą pobierać taką opłatę za każdą rozpoczętą dobę pobytu od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych:
- w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach,
- w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status obszaru ochrony uzdrowiskowej.
Warunki, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową określono w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007 r. (Dz.U. z 2007 r., Nr 249, poz. 1851). Są to:
- minimalne warunki klimatyczne,
- minimalne warunki krajobrazowe,
- minimalne warunki umożliwiające pobyt osób w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych
Sprecyzowanie w przepisach, kiedy powyższe warunki uważa się za zachowane, nakłada na radę gminy ustanawiającą opłatę klimatyczną powinność wykazania, że w chwili podejmowania uchwały zostały one spełnione. Ustawodawca nie wskazał jednak, w jaki sposób ma to nastąpić, ani kiedy należy przeprowadzić potrzebne analizy. Co istotne - zachowanie warunków pozwalających na wprowadzenie opłaty klimatycznej podlega badaniu przez organ nadzoru.
W jaki sposób gmina może wpływać na jakość powietrza?
Wzrost świadomości społeczeństwa w odniesieniu do problematyki należytej jakości powietrza znalazł odzwierciedlenie w przepisach. Ustawodawca wprowadził rozwiązanie pozwalające gminom realnie wpływać na poziom zanieczyszczeń na ich terenie. Narzędziem, z którego mogą skorzystać gminy jest gminny program niskoemisyjny, o którym mowa w rozdziale 4a ustawy z 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U. z 2020 r., poz. 22). Celem tego programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawy jakości powietrza w gminie, a jego wykonanie może następować m.in. przez realizację przez gminę przedsięwzięć niskoemisyjnych na rzecz najmniej zamożnych gospodarstw domowych, finansowanych na zasadach określonych w tej ustawie (częściowo ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów). Procedura podjęcia uchwały ustanawiającej gminny program niskoemisyjny obejmuje:
- sporządzenie projektu tego programu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
- zaopiniowanie projektu gminnego programu niskoemisyjnego przez operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, operatora systemu dystrybucyjnego gazowego oraz przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją ciepła - wykonujących działalność gospodarczą odpowiednio w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, ciepła lub paliw gazowych, na obszarze, na którym jest planowana realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych. Opinia powinna zostać przedstawiona w terminie 30 dni od otrzymania projektu gminnego programu emisyjnego, a jej brak w tym terminie oznacza brak zastrzeżeń do tego projektu.
- przedstawienie podmiotom wskazanym w pkt 2 przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) stanowiska w sprawie w przypadku nieuwzględnienia opinii tych podmiotów.
Gminny program niskoemisyjny powinien określać m.in.:
- szacowaną liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których istnieją urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające standardów niskoemisyjnych;
- szacowaną liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których planowane jest zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze w zakresie, o którym mowa w art. 2 pkt 1b lit. c ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów;
- szacowaną liczbę budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których istnieją urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające standardów niskoemisyjnych;
- szacowaną liczbę budynków użyteczności publicznej stanowiących własność gminy, w których istnieją urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające standardów niskoemisyjnych;
- opis dotychczasowych działań zmierzających do poprawy jakości powietrza w gminie, w szczególności w okresie 5 lat przed dniem przyjęcia gminnego programu niskoemisyjnego oraz wskazanie wysokości środków finansowych przeznaczonych przez gminę na ten cel, w tym w związku z realizacją programu ochrony powietrza, o którym mowa w 91 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2020 r., poz. 1219);
- opis planowanych działań mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza w gminie, zgodnych z programem ochrony powietrza, o którym mowa w 91 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2020 r., poz. 1219), uwzględniający w szczególności:
- planowane:
- rodzaje przedsięwzięć niskoemisyjnych,
- przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej, niebędące przedsięwzięciami niskoemisyjnymi,
- obszar, na którym będą realizowane przedsięwzięcia lub przyłączenia, o których mowa w lit. a,
- proponowane instrumenty wsparcia dla mieszkańców gminy,
- działania edukacyjne, informacyjne i promocyjne.
Innym narzędziem, które bywa wykorzystywane do wpływania na jakość powietrza na terenie gminy, są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Korzystanie z tego instrumentu w celu poprawy jakości powietrza jest jednak niezgodne z przepisami - ustawodawca wyraźnie określa przedmiot regulacji uchwał, a wśród elementów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie wskazano regulacji odnoszących się do ochrony powietrza. Zamieszczenie ich zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego skutkować będzie stwierdzeniem ich nieważności w czasie badania uchwały przez sąd administracyjny.
Kiedy może dojść do unieważnienia uchwały ustalającej opłatę klimatyczną?
Uchwałę ustalającą opłatę klimatyczną należy przekazać do organu nadzoru w ciągu 7 dni od jej podjęcia. Organ ten bada zgodność uchwały z prawem, a w przypadku stwierdzenia sprzeczności z przepisami - stwierdza jej nieważność w całości lub części. Może tego dokonać w terminie 30 dni od dnia doręczenia uchwały. Badaniu podlega m.in. spełnienie warunków określonych w art. 17 ust. 1 ustawy z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - czyli korzystnych właściwości klimatycznych, walorów krajobrazowych oraz warunków umożliwiających pobyt osób w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych. Wątpliwości budzi sposób wykazania spełniania tych warunków, jak również moment przeprowadzenia przez gminę analiz potwierdzających ich zachowanie. Organ nadzoru, który wszczyna postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały albo w toku tego postępowania, może wstrzymać jej wykonanie, czyli uniemożliwić pobieranie opłaty klimatycznej.
Coraz częściej uchwały wprowadzająca opłatę klimatyczną są zaskarżane do sądu administracyjnego przez osoby obciążone tą opłatą. W toku sprawy wszczętej na skutek takiej skargi rada gminy musi wykazać spełnianie warunków, które decydują o możliwości wprowadzenia takiej opłaty w gminie.
Więcej informacji na temat działań, jakie gmina powinna podjąć, by zapewnić zgodność z prawem uchwały ustalającej opłatę klimatyczną, znajdziesz w komentarzu praktycznym "Zgodność z prawem uchwał ustalających opłatę klimatyczną"
product manager LEX Ochrona Środowiska