Kontrola trzeźwości pracowników a ochrona danych osobowych
Kontrola stanu trzeźwości pracowników, dotychczas zaliczanego przez UODO do danych szczególnej kategorii, została uregulowana na nowo w Kodeksie pracy. Pracodawcy zyskali podstawę prawną do przetwarzania danych pochodzących z badania stanu trzeźwości oraz badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu. Jednocześnie jednak nałożono na nich szereg obowiązków z zakresu ochrony danych osobowych.
Przepisy z ustawy o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie były wystarczająco gwarancyjne. Dlatego też wprowadzono kontrolę stanu trzeźwości do Kodeksu pracy (od 21.02.2023 r.). Dotychczas brak podstawy prawnej dla stosowania kontroli trzeźwości w kodeksie powodował, że pracodawcy rezygnowali z tego rozwiązania. Nowelizacja wprost dopuszcza przeprowadzanie kontroli i wyznacza jej granice prawne. Temat ten ma szczególne znaczenie z perspektywy ochrony danych osobowych - zmiany w przepisach rodzą nowe obowiązki po stronie administratorów. O tym, jak kształtują się one w praktyce, dowiesz się z LEX Ochrona Danych Osobowych.
Kontrola trzeźwości na nowych zasadach
Nowelizacja zapewnia transparentność badań. Pracodawca ma obowiązek poinformować swoich pracowników (ale i nie tylko) o wprowadzeniu kontroli. Przepisy regulują czas i miejsce ogłoszenia tej informacji. Co więcej, pracownicy mają prawo wiedzieć na jakich warunkach kontrola będzie się odbywać - w jaki sposób będzie przeprowadzana, za pomocą jakiego narzędzia, w jakim czasie i jak często. W związku z kontrolą przetwarzane są dane osobowe szczególnej kategorii.
Kontrola trzeźwości "niepracowników" - B2B, umowa zlecenia, umowa o dzieło
Kontrola trzeźwości na nowych zasadach nie dotyczy wyłącznie pracowników. Osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych także będą mogły podlegać kontroli. Artykuł 221h Kodeksu pracy (dalej: KP) dopuszcza odpowiednie stosowanie przepisów do pracodawców organizujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy. Zatem podstawa przeprowadzenia kontroli dla "niepracowników" będzie taka sama jak dla pracowników - art. 221c KP.
Wątpliwości budzi kontrola u pracowników przebywających na tzw. "home office". Zdaniem Ekspertki - dr Dominiki Dörre-Kolasa, dopuszczalne jest zbadanie stanu trzeźwości pracowników pracujących zdalnie. Należy jednak pamiętać, że kontrola nie jest obligatoryjna i musi być odpowiednio uzasadniona, a pracownik ma prawo być wcześniej poinformowany o jej warunkach.
Obowiązek informacyjny
Pracodawca jako administrator danych osobowych ma obowiązek przedstawić pracownikom informacje o kontroli co najmniej 2 tygodnie przed jej rozpoczęciem. Analogiczny obowiązek występuje względem nowego pracownika - w takim wypadku pracodawca powinien przekazać mu informacje jeszcze przed dopuszczeniem go do pracy.
Pracownik powinien wiedzieć:
- kto jest administratorem danych oraz jak może się z nim skontaktować;
- kto jest IOD-em (jeżeli został powołany);
- jaka jest podstawa prawna przetwarzania jego danych (w przypadku kontroli art. 9 ust. 2 lit. b RODO);
- jaki jest cel przetwarzania danych;
- jaki jest okres retencji danych.
Wynika to z art. 13 RODO i musi mieć swoje odzwierciedlenie również w procedurach kontroli stanu trzeźwości pracowników.
Przetwarzanie danych osobowych pracowników w związku z kontrolą stanu trzeźwości
Podstawą przetwarzania informacji o trzeźwości z RODO jest art. 9 ust. 2 lit. b, a celem przetwarzania będzie przesłanka lub przesłanki z art. 211c KP - ochrona życia i zdrowia pracowników (lub innych osób) lub ochrona mienia.
W związku z kontrolą przetwarzane będą takie dane jak data, godzina, minuta badania oraz wynik. Poza danymi dot. badania, przetwarzaniu podlegać będą również takie dane jak:
- imię (imiona) i nazwisko pracownika;
- numer PESEL albo seria i numer dokumentu tożsamości pracownika;
- data urodzenia pracownika;
- płeć, wzrost i masa ciała pracownika;
- informacje o chorobach, na jakie pracownik choruje;
- podpis pracownika;
- informacje o objawach lub okolicznościach uzasadniających przeprowadzenie badania oraz dacie i godzinie ich stwierdzenia;
- inne informacje niezbędne do oceny wiarygodności i poprawności badania;
- w przypadku odstąpienia od pobrania próbek krwi –informacja o przyczynie odstąpienia.
Jeżeli kontrolę ma przeprowadzać zewnętrzne przedsiębiorstwo, np. ochroniarskie, należy pamiętać o pisemnym upoważnieniu do przetwarzania danych osobowych (art. 221b § 3 KP). Upoważnienie nadaje pracodawca.
Retencja danych osobowych pochodzących z kontroli
Ze względu na charakter danych pozyskiwanych w trakcie kontroli stanu trzeźwości, powinny być one przechowywane jak najkrócej. Ustawodawca zaproponował następujące okresy.
Kategoria danych | Podstawa prawna | Czas przechowywania |
Dane dot. badania (data, godzina, minuta, wynik pozytywny itd.) | art. 221c § 6 KP | Rok od dnia zebrania danych |
Dane pracownika, na którego w związku z pozytywnym wynikiem kontroli, nałożona została kara upomnienia, kara nagany albo kara pieniężna | art. 22c § 6-7, art. 221e § 2, art. 113 KP | Do uznania kary za niebyłą - po roku nienagannej pracy |
Dane pracownika stanowiące dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa, a pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania | art. 22c § 8-9, art. 221e § 2 KP | Do prawomocnego zakończenia postępowania |
W LEX Ochrona Danych Osobowych znajdziesz szereg dokumentów, które pomogą Ci wdrożyć i stosować nowe przepisy. Autorka, Joanna Łukaszyk, przygotowała najważniejsze wzory, które będą niezbędne podczas wdrażania kontroli trzeźwości na nowych zasadach.
- Postanowienia dotyczące badania trzeźwości pracowników (do wykorzystania w wewnątrzzakładowych regulacjach)
- Formularz badania trzeźwości pracownika
- Analiza ryzyka w procesie badania trzeźwości pracowników (przykład)
- Rejestr czynności przetwarzania (badanie trzeźwości pracowników)
- Test równowagi - przetwarzanie danych osobowych w procesie badania trzeźwości pracowników
- Klauzula informacyjna dla pracownika w związku z badaniem trzeźwości
Wzory nie tylko przyspieszą pracę, ale również pozwolą zapewnić odpowiedni standard ochrony danych osobowych w Twojej organizacji.
Praktyczne aspekty przeprowadzania kontroli trzeźwości przybliży Ci nagranie ze szkolenia online, które poprowadziła dr Dominika Dörre-Kolasa. Ekspertka posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie prawa pracy, HR oraz ochrony danych osobowych pracowników. Na nagraniu dzieli się uwagami na temat nowelizacji i wskazuje potencjalne problemy wynikające z jej kształtu.
Poza szkoleniem warto zapoznać się także z komentarzem praktycznym "Badanie trzeźwości pracowników - nowe zasady" Małgorzaty Mędrala. Autorka analizuje nowe przepisy Kodeksu pracy zwracając szczególną uwagę na sposoby przeprowadzania kontroli.
Julia Magulska
Redakcja Publikacji Elektronicznych