Kto jest promotorem w rozumieniu przepisów o raportowaniu schematów podatkowych?
Skończył się przewidziany przez Ministerstwo Finansów okres ochronny. Od maja fiskus może nakładać wysokie kary za niewywiązywanie się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. Obowiązek ten został wprowadzony od stycznia 2019 r. i obciąża przede wszystkim promotorów.
Definicja promotora w przepisach nastręcza trudności interpretacyjnych. Może nim być doradca podatkowy, adwokat oraz radca prawny, ale też pracownik instytucji finansowej doradzający klientom. Niezależnie od tego promotorem może być także każda osoba, która opracowuje, oferuje lub udostępnia schemat podatkowy.
Procedura pt. Promotor – pojęcie pozwala ustalić, czy dany podmiot jest promotorem w rozumieniu przepisów o obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
Warto pamiętać, że promotorem może zostać każda osoba wykonująca czynności analogiczne do ww. podmiotów, bądź posiadająca podobne kwalifikacje. Dodatkowo obowiązek raportowania schematów podatkowych obejmuje także podmioty, które korzystają ze schematów podatkowych stworzonych przez promotorów (klientów).
Iwona Kaczorowska
redaktor naczelna "Przeglądu Podatkowego"
product manager Procedury Biznes