Nowe trudne obowiązki biur rachunkowych i doradców podatkowych
Od 31 lipca biura rachunkowe i doradcy podatkowi muszą sprawdzać transakcje swoich klientów. Te podejrzane o wystąpienie ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu muszą zgłaszać do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Ustalenie zakresu tych informacyjnych obowiązków i okoliczności je wyłączających nastręcza trudności.
Biura rachunkowe i doradcy podatkowi są instytucjami obowiązanymi do przestrzegania przepisów ustawy z 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Od 31 lipca do kategorii instytucji obowiązanych zaliczają się także przedsiębiorcy, co oznacza, że również na nich zostały nałożone liczne obowiązki związane z monitorowaniem oraz analizą transakcji przeprowadzanych przez ich klientów.
Co zmieniło się od 31 lipca?
Do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu został wprowadzony nowy art. 2 ust. 1 pkt 15a, zgodnie z którym od tej daty instytucją obowiązaną są również przedsiębiorcy, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego.
W konsekwencji, wszystkie biura rachunkowe, niezależnie od formy prowadzenia działalności (zarówno spółki kapitałowe i osobowe, jak i jednoosobowe działalności gospodarcze), oraz niezależnie od rozmiaru i liczby pracowników, są zobligowane do realizacji obowiązków wynikających z ustawy. Od 31 lipca muszą one wdrożyć procedury wynikające z nowych przepisów. Do tej pory obowiązki te musiały stosować jedynie podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Obowiązki wynikające z przepisów ustawy zostały omówione w procedurze Obowiązki biura rachunkowego (doradcy podatkowego) związane z praniem pieniędzy
Z pomocą procedury Biuro rachunkowe jako instytucja obowiązana można ustalić, czy przedsiębiorca prowadzący biuro rachunkowe jest instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Procedura Doradca podatkowy jako instytucja obowiązana pozwala ustalić, czy doradca podatkowy jest instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów ustawy.
Ponadto od 31 lipca biura rachunkowe muszą identyfikować beneficjentów rzeczywistych firm, które obsługują. Chodzi tu o określanie osób mających realny wpływ na klienta. Obowiązki w tym zakresie przedstawia procedura Zgłaszanie informacji o beneficjentach rzeczywistych.
Ocena ryzyka i stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu kładzie duży nacisk na stworzenie procedur przeciwdziałania praniu pieniędzy. Nie mniej istotne jest ich bieżące stosowanie. Obejmuje ono przede wszystkim dokonywanie oceny ryzyka (zarówno w wymiarze samej instytucji obowiązanej, jak i klientów czy ich transakcji), jak również stosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Najbardziej problematyczna może okazać się identyfikacja i weryfikacja tożsamości klienta i beneficjenta rzeczywistego.
W procedurze Środki bezpieczeństwa finansowego zaprezentowany został katalog takich środków oraz zasady ich stosowania.
Na czym dokładnie polegają te nowe obowiązki biur rachunkowych i jak się do nich przygotować wyjaśniamy w trakcie szkolenia online.
Zob. AML a obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu – szkolenie online
redaktor naczelna "Przeglądu Podatkowego"
product manager Procedury Biznes