Jak przeprowadzić postępowanie wyjaśniające z ustawy o ochronie sygnalistów?

04 marca 2025

Postępowanie wyjaśniające jako działanie następcze w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów jest kluczowym elementem procesu zapobiegania naruszeniom prawa. Umożliwia zarówno gruntowne zbadanie sytuacji, jak i identyfikację oraz ochronę jej uczestników. Żeby przebiegło sprawnie i skutecznie, trzeba jednak zadbać o staranny plan i wysoką organizację.

Skutkiem postępowania wyjaśniającego może być wszczęcie kontroli, zgłoszenie naruszenia prawa do odpowiedniego organu, a nawet wniesienie oskarżenia. Dlatego tak ważne jest, aby przeprowadzić je kompleksowo. Zapoznaj się z tekstem i sprawdź czy postępowanie wyjaśniające w Twojej organizacji obejmuje wszystkie kroki wymagane przez ustawę o ochronie sygnalistów (dalej: u. o. s.) i dobre praktyki.

Cel postępowania wyjaśniającego wynikającego ze zgłoszenia sygnalisty

Celem postępowania wyjaśniającego jest zebranie dowodów i informacji otrzymanych w zgłoszeniu wewnętrznym, weryfikacja ich prawdziwości, identyfikacja naruszeń oraz dobór działań naprawczych. Priorytetem jest zapewnienie dyskrecji i bezpieczeństwa danych osobowych sygnalistów oraz osób wobec którym postępowanie jest prowadzone. Istotne jest również zapewnienie sprawności procesowi - podmiot prawny zobowiązany jest w ciągu 3 miesięcy przekazać sygnaliście informację zwrotną o działaniach następczych.

Na jednostce zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 6 u. o. s. ciąży obowiązek podjęcia działań następczych z należytą starannością. Należy do nich weryfikacja informacji, dalsza komunikacja z sygnalistą, wystosowanie informacji zwrotnej i inne - katalog działań nie jest zamknięty.

Przebieg postępowanie wyjaśniającego

Przebieg postępowania wyjaśniającego powinien być skrojony pod dane zgłoszenie naruszenia prawa. Są jednak pewne elementy, które powinny być powtarzalne, niezależnie od rodzaju i trybu wpłynięcia zgłoszenia.

Przebieg postępowania wyjaśniającego

Krok 1. Weryfikacja zgłoszenia

Po wpisie do rejestru oraz potwierdzeniu jego przyjęcia, zgłoszenie musi zostać zweryfikowane w celu skategoryzowania naruszenia, jakiego dotyczy. Na tej podstawie określane jest również, czy istnieją przesłanki do prowadzenia działań następczych.

Krok 2. Opracowanie planu postępowania

Plan działania powinien uwzględniać zaangażowane strony, kluczowe informacje oraz środki zabezpieczające dowody na czas postępowania.

Krok 3. Realizacja działań następczych

Rodzaje działań następczych do podjęcia łączą się bezpośrednio z rodzajem naruszeń, jakie były przedmiotem zgłoszenia. Wśród nich miejsce zajmują również alternatywne metody rozwiązywania sporów, takie jak mediacja, arbitraż czy negocjacje.

Krok. 4. Zakończenie postępowania wyjaśniającego

Kończąc postępowanie należy zweryfikować czy wykonano wszystkie działania wymagane przez ustawę np. czy odnotowano wszystkie dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych. Może pomóc w tym checklista.

Krok 5. Sporządzenie raportu końcowego

Raport końcowy to fakultatywna część postępowania wyjaśniającego. Powinien uwzględniać przede wszystkim podsumowanie ustalonych faktów oraz ocenę zgłoszenia - jego zasadność lub bezzasadność. Ideą jest wyciągnięcie produktywnych wniosków ze zgłoszenia i zachowanie ich w organizacji. Nie jest to wymagane, ale korzystne dla podmiotu, żeby zachować rekomendacje i wskazówki w tego typu sprawach na przyszłość.

 

Zakończenie postępowania wyjaśniającego

Postępowanie wyjaśniające powinno zakończyć się raportem końcowym, w którym podsumuje się wszystkie działania podjęte w ramach rozpatrywania danego zgłoszenia. Taki raport powinien obejmować zwłaszcza takie informacje jak:

  • Stan faktyczny, czyli co było przedmiotem zgłoszenia, z uwzględnieniem np. działu przedsiębiorstwa w jakich doszło do potencjalnego naruszenia prawa oraz terminu jego wystąpienia.
  • Dowody, czyli jakie informacje udało się uzyskać celem potwierdzenia lub odrzucenia występowania naruszenia, np. dokumenty, nagrania itp.
  • Wynik postępowania, czyli stwierdzenie czy naruszenie wystąpiło oraz w jakim zakresie.
  • Zalecenia, czyli czy należy podjąć dodatkowe kroki prawne, np. zgłosić sprawę właściwym organom.

Poza raportem warto zweryfikować, czy sygnaliście zostały udzielone wszelkie informacje zwrotne o wykonanych czynnościach i rezultacie postępowania wyjaśniającego. Ponadto warto rozważyć ewentualne przeprowadzenie działań naprawczych, które pozwolą uniknąć zdarzenia niepożądanego w przyszłości.

Jeżeli zastanawiasz się nad tym jak prowadzić skuteczną komunikację z sygnalistą podczas postępowania wyjaśniającego albo jakie są metody zbierania i analizowania dowodów, zapisz się na specjalne szkolenie.

Jak przeprowadzić postępowanie wyjaśniające z ustawy o ochronie sygnalistów?

Nowe zasady obsadzania stanowiska dyrektora szkoły w okresie epidemii

Milena Frączek 
Dział Zarządzania Produktami

 

Nowe zasady obsadzania stanowiska dyrektora szkoły w okresie epidemii
Julia Magulska
Dział Zarządzania Produktami

 

Polecane