Będą nowe przestępstwa przeciwko środowisku
Rozszerzenie definicji przestępstwa przeciwko środowisku oraz zharmonizowanie poziomu kar dla osób fizycznych i prawnych to dwa główne cele projektu nowej unijnej dyrektywy. W sprawie projektu porozumiały się już wstępnie Rada UE i Europarlament. Oznacza to, że kształt regulacji nie ulegnie już zasadniczo zmianie.
Najważniejsze zmiany, które niesie za sobą projekt dyrektywy o przestępstwach przeciwko środowisku zostały omówione w komentarzu praktycznym, który można znaleźć w programie LEX Prawo Europejskie.
Nowe przestępstwa przeciwko środowisku
Proponowana dyrektywa do 9 przestępstw przeciwko środowisku przewidzianych obecnie w dotychczasowej regulacji w tym zakresie - dyrektywie 2008/99 - dodaje 9 kolejnych. Po wejściu w życie projektu dyrektywy nowe przestępstwa unijne będą oczywiście musiały zostać implementowane do porządków prawnych wszystkich państw członkowskich, w tym Polski. Nowo dodane przestępstwa to m.in.:
- nielegalny handel drewnem, który jest główną przyczyną wylesiania w niektórych rejonach świata,
- nielegalny recykling części statków powodujących zanieczyszczenie czy
- poważne naruszenia przepisów dotyczących chemikaliów.
Zaostrzenie kar
Nowa regulacja dokonuje harmonizacji w całej UE wysokości kar za popełnienie przestępstw przeciwko środowisku w stosunku do osób fizycznych i po raz pierwszy - do osób prawnych.
Wobec osób fizycznych, które popełniły jedno z wymienionych w projekcie przestępstw przeciwko środowisku, przewiduje się następujące kary:
- w przypadku przestępstw umyślnych skutkujących śmiercią osoby – maksymalny wymiar kary pozbawienia wolności powinien wynosić co najmniej 10 lat,
- w przypadku przestępstw kwalifikowanych o katastrofalnych skutkach – maksymalny wymiar kary pozbawienia wolności powinien wynosić co najmniej 8 lat,
- w przypadku przestępstw będących skutkiem co najmniej rażącego niedbalstwa skutkujących śmiercią osoby – maksymalny wymiar kary pozbawienia wolności powinien wynosić co najmniej 5 lat.
Wobec osób prawnych, które dopuściły się przestępstwa przeciwko środowisku, o którym mowa w projekcie dyrektywy, przewiduje się następujące kary:
- w przypadku najpoważniejszych przestępstw – maksymalna grzywna powinna wynosić co najmniej 5% całkowitego światowego obrotu uzyskanego przez osobę prawną lub alternatywnie 40 mln EUR,
- w przypadku wszystkich pozostałych przestępstw – maksymalna grzywna powinna wynosić co najmniej 3% całkowitego światowego obrotu uzyskanego przez osobę prawną lub alternatywnie 24 mln EUR.
Projekt dyrektywy wprowadza także możliwość podjęcia dodatkowych środków przez sprawcę przestępstwa przeciwko środowisku, w tym:
- nałożenie obowiązku przywrócenia środowiska do stanu poprzedniego,
- zobowiązanie sprawcy do rekompensaty kosztów związanych ze szkodą dla środowiska,
- pozbawienie dostępu do finansowania publicznego lub
- cofnięcie zezwoleń i upoważnień.
Jak w programie LEX Prawo Europejskie znaleźć komentarz praktyczny do projektu dyrektywy o przestępstwach przeciwko środowisku?
Możesz to zrobić na przykład wpisując w wyszukiwarkę LEX Search słowa "przestępstwa przeciwko środowisku". Wyszukiwarka podpowie w takim przypadku otwarcie hasła: "Przestępstwa przeciwko środowisku" (przy okazji, już wpisanie niepełnych trzech wyrazów wywoła taki efekt):
Po kliknięciu na to hasło (przy okazji, jest ono faktycznie podhasłem szerszego hasła "Karne prawo > Przestępstwa z części szczególnej kodeksu karnego") otworzy się lista wynikowa z dokumentami i publikacjami powiązanymi z tym hasłem.
Wybierając w lewym panelu okna z listą dokumentów kategorię "Komentarze i publikacje", otrzymamy kolejną - zawężoną - listę wynikową, na której na pierwszym miejscu widnieje poszukiwany komentarz.
Jeśli chcesz sprawdzić o jakich jeszcze ważnych unijnych projektach aktów prawnych piszemy w LEX Prawo Europejskie, zamów już dziś bezpłatny, dwutygodniowy dostęp testowy do naszego programu.
Rafał Bujalski
Senior Product Manager
LEX Prawo Europejskie