Rejestr umów powyżej 500 zł - nowy obowiązek zamawiających od 1 lipca 2022 r.
Od 1 lipca 2022 r. kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, będący m.in. zamawiającymi, będą zobowiązani do udostępniania informacji o zawartych umowach, których wartość przekracza 500 zł. Informacje te zamieszczane będą w prowadzonym przez Ministra Finansów rejestrze umów, czyli systemie teleinformatycznym w rozumieniu ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Od kiedy prowadzić rejestr umów?
Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2022 r. i w konsekwencji - od tej daty istnieć będzie obowiązek prowadzenia rejestru umów. Co istotne, obowiązkiem rejestracji objęte będą umowy zawarte począwszy od 1 stycznia 2022 r., co wynika z odrębnych dat wejścia w życie ustawy zmieniającej oraz regulacji ustanawiającej obowiązek rejestracji umów. Artykuł 13 ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw wskazuje, że w rejestrach umów zamieszcza się informacje o umowach zawartych od dnia wejścia w życie tej ustawy tj. od 1 stycznia 2022 r.
Jakie umowy w zakresie zamówień publicznych podlegają udostępnieniu?
Umowy w sprawach zamówień publicznych są jednymi z najczęściej zawieranych umów przez jednostki sektora finansów publicznych i właśnie dlatego rejestr umów, poza wyjątkami, będzie dotyczył również umów zawartych zgodnie z Prawem zamówień publicznych, jak i umów, do których z uwagi na wartość zamówienia, nie stosuje się PZP.
Wyjątek dotyczy umów zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów:
- którym nadano klauzulę zgodnie z przepisami ustawy z 5.08.2010 r. o ochronie informacji niejawnych lub którym muszą towarzyszyć, na podstawie odrębnych przepisów, szczególne środki bezpieczeństwa
- jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa – w zakresie, w jakim ochrona istotnych interesów bezpieczeństwa państwa nie może zostać zagwarantowana w inny sposób, w szczególności z zastosowaniem przepisów działu VI p.z.p.
Kolejny wyjątek stanowią umowy zawierające dane, które nie mogą być ujawniane zgodnie z art. 5 ust. 1, 2 i 2a ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Udostępnieniu podlegać będą informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 500 zł
Informacje zamieszczane w rejestrze
W rejestrze zamieszczane będą podstawowe dane dotyczące umów, które enumeratywnie wymienione zostały w art. 34a ust. 6 (ustawy o finansach publicznych i są to:
- numer umowy – o ile taki numer nadano,
- data i miejsce zawarcia umowy,
- okres obowiązywania umowy,
- strony umowy, w tym przedstawiciele stron,
- przedmiot umowy,
- wartość przedmiotu umowy,
- źródła i wysokość współfinansowania przedmiotu umowy.
Poza podstawowymi danymi dotyczącymi umów, w rejestrze umieszczane będą również informacje o:
- uzupełnieniu
- zmianie umowy,
- rozwiązaniu za zgodą stron umowy,
- odstąpieniu od umowy,
- wypowiedzeniu
- wygaśnięciu.
Więcej informacji na temat rejestru umów w kontekście zamówień publicznych znajdziesz w LEX Zamówienia Publiczne, gdzie Mariusz Wolski w komentarzu praktycznym pt.: "Rejestr umów JSFP w sprawach zamówień publicznych" w sposób kompleksowy omówił to zagadnienie. Ponadto możesz zapoznać się z bazą pytań i odpowiedzi, w której pojawia się coraz więcej pytań w tym temacie, przykładowo:
- Czy umowy o udzielenie zamówienia publicznego zawarte w związku z przeprowadzeniem postępowania na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych podlegają wpisowi do centralnego rejestru umów?
- Czy państwowe instytucje badawcze są zobowiązane do wprowadzania danych do rejestru zawartych umów, który będzie prowadził Minister Finansów?
product manager