Reklamacja z tytułu rękojmi za wady fizyczne
Reklamacja z tytułu rękojmi za wady fizyczne dotyczy zarówno tradycyjnych umów zawieranych w sklepach stacjonarnych, jak również odnosi się do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy. Przedsiębiorca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli istnienie wady zostanie stwierdzone przed upływem dwóch lat.
W przypadku rzeczy używanej okres odpowiedzialności można ograniczyć, nie krócej jednak niż do roku od chwili wydania rzeczy.
Czym jest wada fizyczna?
Jaromir Ćwikła w: "Reklamacja z tytułu rękojmi za wady fizyczne" wskazuje, że istotą wady fizycznej rzeczy sprzedanej jest jej niezgodność z treścią umowy. O niezgodności z umową możemy mówić w szczególności, jeżeli rzecz:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
- nie ma właściwości, o których istnieniu przedsiębiorca zapewnił konsumenta, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
- nie nadaje się do celu, o którym konsument poinformował przedsiębiorcę przy zakupie rzeczy, a przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej wykorzystania;
- została konsumentowi wydana w stanie niezupełnym.
Powyższy katalog nie jest enumeratywny i z natury rzeczy może zostać rozszerzony.
Na równi z zapewnieniem przedsiębiorcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.
Wadą rzeczy jest również nieprawidłowość w jej zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli zostało to wykonane przez przedsiębiorcę, który rzecz sprzedał, lub osobę trzecią, za którą ponosi on odpowiedzialność.
Jak skutecznie złożyć reklamację?
Skuteczne złożenie reklamacji wiąże się z precyzyjnym wyartykułowaniem żądania w stosunku do przedsiębiorcy.
Konsument może złożyć jedno z czterech równorzędnych żądań:
- odstąpienie od umowy,
- obniżenie ceny,
- wymiana rzeczy na nową - wolną od wad,
- bezpłatna naprawa.
Ustawodawca nie wprowadza żadnej konkretnej formy oświadczenia, jednak dla celów dowodowych powinno być złożone na trwałym nośniku (pisemnie lub w formie elektronicznej).
Roszczenia konsumenta przedawniają się z upływem roku licząc od dnia stwierdzenia wady.
Powyższe informacje stanowią jedynie niewielką część związaną z procesem dochodzenia reklamacji z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy sprzedanej. W publikacji: "Reklamacja z tytułu rękojmi za wady fizyczne" znajdziesz również informacje m.in. o:
- kontruprawnieniach przedsiębiorcy względem roszczeń konsumenta;
- procedurze rozpatrzenia żądania wymiany rzeczy;
- procedurze rozpatrzenia żądania usunięcia wady rzeczy;
- procedurze rozpatrzenia żądania odstąpienia od umowy;
- procedurze rozpatrzenia żądania obniżenia ceny;
- pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Zobacz również:
- Reklamacja między przedsiębiorcami z tytułu rękojmi za wady fizyczne
- Reklamacja z tytułu gwarancji przy sprzedaży
- Wybór podstawy prawnej złożenia reklamacji
Wojciech Kowalski
product manager Działu Legal
Jesteś użytkownikiem programów LEX?
Zaloguj się do programu i czytaj więcej.