Reklamy polityczne w UE. Projekt regulacji wkracza w kolejną fazę
Zaproponowany przez Komisję Europejską w listopadzie 2021 r. projekt rozporządzenia w sprawie reklam politycznych został zmieniony przez Radę UE. W porównaniu do pierwotnej wersji Rada wprowadziła surowsze wymogi w zakresie przejrzystości tego rodzaju reklam, zwłaszcza jeśli chodzi o ich targetowanie i amplifikację. Uzgodniona przez Radę UE nowa wersja projektu będzie teraz przedmiotem negocjacji tej instytucji z Parlamentem Europejskim.
W programie LEX Prawo Europejskie znaleźć można analizę projektu przybliżającą jego treść zwłaszcza po zmianach dokonanych przez Radę UE.
Uzasadnieniem dla jego powstania był zmieniający się charakter kampanii politycznych, które coraz częściej odbywają się w Internecie i ponad granicami państw, i coraz częstsze próby ingerencji w wybory polityczne, w tym poprzez dezinformację i manipulację informacją.
Projekt przewiduje między innymi:
- nałożenie wymogu wyraźnego oznaczania reklam politycznych,
- wymóg dostarczania obywatelom dodatkowych informacji na temat sponsorów, finansowania i wszelkich powiązań z konkretnymi wyborami lub referendami,
- wprowadzenie surowych warunków stosowania technik politycznego targetowania (czyli metod, na podstawie których dobierane są osoby, do których trafia określony przekaz reklamowy) i amplifikacji (czyli metod optymalizacji dostarczania reklam, w celu zwiększenia obiegu, zasięgu lub widoczności).
Na koniec warto przypomnieć, że dostęp do wszystkich analiz unijnych projektów w LEX Prawo Europejskie można najłatwiej uzyskać przez PULPIT EUROPEJSKI. To tam znajduje się panel "NAJNOWSZA LEGISLACJA", gromadzący wszystkie opracowania dotyczące najważniejszych unijnych wniosków legislacyjnych i opublikowanych aktów prawnych.
Więcej na temat samego projektu - zob.:
product manager LEX Prawo Europejskie