Skarga na bezczynność organu administracji
Nie jest tajemnicą, że działalność organów administracji czasami pozostawia sporo do życzenia. Powody tej sytuacji mogą być oczywiście różne, chociażby zbyt duże obłożenie urzędników pracą. Z punktu widzenia obywatela nie powinno to jednak mieć wpływu na sprawę, którą ma do załatwienia. W sytuacji zbyt długiego braku reakcji po stronie organu administracji, potencjalnie dopuszczalne jest wniesienie skargi na bezczynność.
Jak wskazuje K. Zaorski w procedurze: Wniesienie skargi na bezczynność występującą w postępowaniu administracyjnym, przyjmuje się, że z bezczynnością organu administracji publicznej, mamy do czynienia wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale mimo ustawowego obowiązku w tym zakresie nie zakończył postępowania wydaniem decyzji, postanowienia lub innego aktu albo nie podjął stosownej czynności.
Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy decyzja lub postanowienie nie zostały podjęte w pierwszej instancji, jak i przypadku, gdy w obowiązującym terminie nie zostały one wydane przez organ drugiej instancji, jeżeli oczywiście w odniesieniu do danej decyzji lub postanowienia istnieje możliwość uruchomienia toku instancji.
Bezczynność organu objęta kognicją sądów administracyjnych dotyczy także sytuacji, gdy organ odmawia wydania aktu lub podjęcia czynności mimo istnienia w tym względzie ustawowego obowiązku, albowiem stan taki skutkuje nierozpoznaniem sprawy w terminie.
Co można skarżyć skargą na bezczynność organu?
Zaskarżenie bezczynności organu administracji publicznej jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim dopuszczalne jest na mocy art. 3 § 2 pkt 1–4 p.p.s.a. zaskarżanie decyzji, postanowień oraz innych aktów lub czynności.
Ponadto, na podstawie art. 3 § 2 pkt 9 p.p.s.a możliwe jest wniesienie skargi na bezczynność w sprawach dotyczących innych niż określone w art. 3 § 2 pkt 1–3 p.p.s.a. aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI Ordynacji podatkowej oraz postępowań, do których mają zastosowanie przepisy powołanych ustaw.
Czy milczenie organu można traktować jako bezczynność?
Autor procedury wskazuje, że bezczynności organu nie należy co do zasady utożsamiać z jego milczeniem. Milczenie organu należy bowiem traktować jako pojęcie o charakterze materialnoprawnym, które wskazuje sposób, w jaki organ może załatwić określoną sprawę.
Milczenie organu może stanowić zatem formę zajęcia stanowiska w sprawie wywołującą skutek materialnoprawny.
Kiedy można składać ponaglenia?
Strona postępowania powinna sporządzić ponaglenie w sytuacji stwierdzenia, że nad organem, który dopuścił się bezczynności, jest organ wyższego stopnia. To do tego organu kieruje się przedmiotowe ponaglenie.
Ponaglenie powinno mieć formę pisemną. Z jego treści powinno wynikać, który organ i w jaki sposób dopuścił się bezczynności.
Złożenie ponaglenia do właściwego organu stanowi o spełnieniu wymogu skutecznego wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.
Wniesienie ponaglenia nie jest ograniczone żadnym terminem.
Więcej informacji m.in. o tym, co może zawierać postanowienie w sprawie ponaglenia, czy jak wyglądają dalsze kroki związane z wniesieniem skargi w postępowaniu sądowoadministracyjnym, znajdziemy we wspomnianej procedurze: Wniesienie skargi na bezczynność występującą w postępowaniu administracyjnym.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat samych procedur, zobacz krótki film opisujący tę kategorię dokumentów.
Wojciech Kowalski
Senior Product Manager