Standardy ochrony małoletnich a RODO
Od 15 sierpnia 2024 r. organy kontrolne mogą egzekwować wdrożenie tzw. standardów ochrony małoletnich (SOM) w podmiotach, w których działalność w jakimkolwiek stopniu wiąże się z pracą z dziećmi albo w których przebywają lub mogą przebywać małoletni. Nieodłącznym elementem prawidłowego wdrożenia tych standardów jest także zadbanie o właściwą ochronę danych osobowych dzieci, jak również personelu w podmiocie zobowiązanym do wdrożenia SOM-ów.
Czym są standardy ochrony małoletnich i jakie podmioty obejmują?
15 lutego 2024 r. w życie weszła tzw. ustawa Kamilka, która znowelizowała ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Wprowadziła ona obowiązek tworzenia tzw. standardów ochrony małoletnich (SOM), czyli zbioru zasad zapewniających bezpieczne środowisko dla małoletnich w podmiotach, w których działalność w jakimkolwiek stopniu wiąże się z pracą z dziećmi albo w których przebywają lub mogą przebywać małoletni.
SOM-y obejmują stworzenie m.in.:
- zasad bezpiecznych relacji między małoletnimi a personelem placówki (w tym określenie zachowań niedozwolonych w takich relacjach);
- procedur interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego;
- zasad dokumentowania i przechowywania ujawnionych i zgłoszonych incydentów zagrażających dobru małoletniego.
SOM-y powinny być udostępnione na stronie internetowej podmiotu oraz wywieszone w ogólnodostępnym, widocznym miejscu w lokalu i aktualizowane co najmniej raz na dwa lata.
Podmiotami zobowiązanymi do wdrożenia standardów ochrony małoletnich są m.in.:
- przedszkola, szkoły, schroniska młodzieżowe;
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
- placówki ochrony zdrowia;
- hotele;
- ośrodki sportowe;
- instytucje kultury (np. biblioteki, muzea);
- placówki o charakterze religijnym;
- ośrodki resocjalizacyjne.
Weryfikacja niekaralności osób pracujących z małoletnimi
Jednym z warunków odpowiedniego realizowania SOM-ów jest zadbanie o to, aby osoby odpowiedzialne za pracę z małoletnimi lub opiekę nad nimi, były osobami niekaranymi. Pracodawcy i organizatorzy działalności związanej z opieką nad małoletnimi mają możliwość weryfikacji niekaralności pracowników i osób współpracujących w innych formach (np. umowa zlecenia, wolontariat).
Zatrudniane osoby muszą zostać sprawdzone przez pracodawcę lub organizatora działalności w:
- Rejestrze z dostępem ograniczonym;
- Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
Osoby, które w ramach stosunku pracy lub danej działalności, faktycznie wykonują czynności związane z szeroko rozumianym wychowaniem czy opieką nad małoletnimi, muszą przedstawić pracodawcy lub organizatorowi działalności tzw. „informację o karalności”, czyli zaświadczenie pozyskane z Krajowego Rejestru Karnego (w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego).
Weryfikacja następuje przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczeniem do działalności związanej z opieką nad małoletnimi. Weryfikacja nie działa wstecz - na nowych zasadach jest obowiązkowa wobec osób zatrudnionych od 15 lutego 2024 r. Nowe regulacje nie przewidują powtarzania procedury weryfikacji w trakcie trwania umowy o pracę lub wykonywania działalności.
Retencja danych osobowych personelu
Administrator danych (pracodawca lub organizator) jest zobowiązany do przechowywania danych osobowych przez okres, który jest niezbędny do realizacji celu przetwarzania. I chociaż w przepisach ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich brakuje wskazania okresów retencji, to administrator danych jest zobowiązany do ustalenia ich w inny sposób - odwołując się chociażby do innych przedmiotowych regulacji.
W przypadku pracowników będą to regulacje dotyczące przechowywania akt osobowych (tutaj okres retencji wynosi 50 lat - w przypadku stosunku pracy nawiązanego do 31 grudnia 2018 r. lub 10 lat w odniesieniu do osób zatrudnionych po 31 grudnia 2018 r.). Zaś w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, zastosowanie znajdą regulacje dotyczące rachunkowości (okres retencji wynosi 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dotyczy dowód księgowy).
Więcej w LEX Ochrona Danych Osobowych
Jeśli szukasz szczegółowych informacji o tym, jak odpowiednio zadbać o ochronę danych osobowych w procesie realizacji standardów ochrony małoletnich, znajdziesz je w nowym komentarzu praktycznym "Pozyskiwanie, przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych w związku z ochroną małoletnich – problemy ze stosowaniem nowych regulacji", autorstwa dr Joanny Łukaszyk, prawniczki, specjalistki w zakresie ochrony danych osobowych.
Oprócz wspomnianego wyżej komentarza, w LEX ODO znajdziesz także eksperckie publikacje dotyczące :
- obowiązku przedkładania informacji o niekaralności w kontekście nauczycielskich stosunków pracy;
- obowiązku pracodawców dotyczące weryfikacji niekaralności osób zatrudnianych do pracy z dziećmi.
W LEX Ochrona Danych Osobowych dostępne są także niezbędne wzory dokumentów wspomagające wdrożenie i realizację w praktyce SOM-ów (ze szczególnym naciskiem na obowiązki związane z właściwą ochroną danych osobowych), takie jak:
- procedura (polityka) postępowania w zakresie pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych osobowych w związku z ochroną małoletnich;
- rejestr czynności przetwarzania w związku z wprowadzeniem standardów ochrony małoletnich;
- analiza ryzyka dla procesu pozyskiwania informacji z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
- ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) dla procesu pozyskiwania informacji z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w placówce medycznej oraz wzór oświadczenia o niekaralności;
- zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych w podmiocie medycznym;
- oświadczenie o braku rejestru karnego lub możliwości uzyskania zaświadczenia (art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich);
- oświadczenie o zamieszkaniu za granicą (art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich).
Więcej informacji o LEX Ochrona Danych Osobowych znajdziesz TUTAJ.
Alicja Plichta
Product Manager
LEX Ochrona Danych Osobowych