Schrony i inne budowle ochronne - nowe obowiązki samorządów
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, zgodnie z którymi na gminy został nałożony obowiązek utworzenia systemu ewidencji, utrzymywania i budowania schronów i ukryć doraźnych na potrzeby ludności, przy zapewnieniu istotnego wsparcia finansowego realizacji tych przedsięwzięć.
Obowiązki gmin
Organy właściwe ds. ochrony ludności (wójt, burmistrz lub prezydent miasta), na obszarze swojej właściwości miejscowej, mają zaplanować niezbędną liczbę i pojemność obiektów zbiorowej ochrony, uwzględniając w szczególności liczbę ludności przebywającą na danym obszarze oraz przewidywane rodzaje zagrożeń. Budowle ochronne i miejsca doraźnego schronienia powinny spełniać wymagania określone w przepisach oraz wymagania techniczne i lokalizacyjne (w szczególności odpowiednią wytrzymałość, ochronę przeciwpożarową, odpowiednią wentylację, wyjścia ewakuacyjne, zaopatrzenie w energię i wodę, oraz odprowadzanie ścieków i rozwiązania służące) oraz być zaprojektowane jako obiekty podwójnej funkcji, w sposób umożliwiający ich wykorzystanie zgodnie z potrzebami właścicieli lub zarządców.
Podział obiektów zbiorowej ochrony
W celu ochrony ludności przed skutkami zagrożeń, w szczególności klęsk żywiołowych, działań terrorystycznych lub działań wojennych ustawa przewiduje następujące obiekty zbiorowej ochrony:
- budowle ochronne: schrony (budowle ochronne o konstrukcji zamkniętej i hermetycznej, wyposażone w urządzenia filtrowentylacyjne, stosowane przy budowie przydomowych schronów, jako materiały lub technologie o przeznaczeniu na rynek cywilny, lub pochłaniacze regeneracyjne) i ukrycia (budowle ochronne o konstrukcji niehermetycznej);
- miejsca doraźnego schronienia (obiekty budowlane przystosowane do tymczasowego ukrycia ludzi oraz ukrycia doraźne wolnostojące).
Budowle ochronne i miejsca doraźnego schronienia powinny spełniać wymagania określone w przepisach budowlanych, a ponadto wymagania techniczne i lokalizacyjne (w szczególności posiadać odpowiednią wytrzymałość, środki przeciwpożarowe, wentylację, wyjścia ewakuacyjne, zaopatrzenie w energię i wodę, odprowadzanie ścieków i rozwiązania służące przetrwaniu osób znajdujących się w budowli ochronnej oraz spełniać Polskie Normy) oraz być zaprojektowane jako obiekty podwójnej funkcji, w sposób umożliwiający ich wykorzystanie zgodnie z potrzebami właścicieli lub zarządców.
Ustawa przewiduje także wykorzystanie jako budowli ochronnych podziemnego systemu transportu szynowego, w szczególności metra, podziemnego tramwaju i kolei podziemnej. Za zaplanowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony odpowiadają organy ochrony ludności, na obszarze swojej właściwości.
Więcej na ten temat w komentarzu:
Budownictwo ochronne (obiekty zbiorowej ochrony) a zmiany w prawie budowlanym
Chcesz uzyskać więcej informacji? Wypróbuj bezpłatny dostęp testowy LEX Budownictwo i przekonaj się, jak szybko i wygodnie możesz znaleźć to, czego potrzebujesz. |
Kamila Kokoszewska
Product Manager
LEX Budownictwo