Tymczasowe zawieszenie działalności Izby Dyscyplinarnej polskiego Sądu Najwyższego
Na wniosek Komisji Europejskiej Wielka Izba Trybunału Sprawiedliwości ogłosiła postanowienie z 8.04.2020 r., C-791/19 R. Komisja zdecydowała o zawieszeniu funkcjonowania Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego.
Wątpliwości Komisji Europejskiej
Działanie Trybunału stanowi reakcję na wprowadzenie w Polsce, ustawą o Sądzie Najwyższym, nowego modelu odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów Sądu Najwyższego i sędziów sądów powszechnych, kwestionowanego przez Komisję Europejską, która 25 października 2019 r. wniosła skargę do Trybunału Sprawiedliwości. Komisja twierdzi w szczególności, że nowy system odpowiedzialności dyscyplinarnej nie gwarantuje niezależności i bezstronności Izby Dyscyplinarnej, obsadzonej wyłącznie sędziami wyłonionymi przez Krajową Radę Sądownictwa, której 15 członków będących sędziami zostało wybranych przez Sejm.
Postanowienie TS nie kończy sprawy
Mec. Kinga Masilunas w komentarzu praktycznym dostępnym w LEX - Tymczasowe zawieszenie działalności Izby Dyscyplinarnej polskiego Sądu Najwyższego - co praktyce oznacza postanowienie TSUE z 8.04 2020 r. podkreśla, że zaznaczenia wymaga, że postanowienie C-791/19 R, nie stanowi rozstrzygnięcia sprawy ze skargi Komisji Europejskiej przeciwko Polsce i nie przesądza o uwzględnieniu skargi Komisji Europejskiej. Jednakże działania Trybunału w postaci stosowania środków tymczasowych mają miejsce wyłącznie, gdy Trybunał uzna, że doszło do spełnienia przesłanek do zastosowania tego rodzaju środków – czyli Trybunał musi dysponować rzeczywistymi, istotnymi podstawami, by ingerować, poprzez środki tymczasowe, w funkcjonowanie struktur państw członkowskich. Tym samym środki tymczasowe mogą zostać zastosowane wyłącznie, gdy zostanie wykazane:
- że ich zastosowanie jest prima facie prawnie i faktycznie uzasadnione (fumus boni iuris)
- że mają one pilny charakter w tym znaczeniu, iż ich zarządzenie i wykonanie przed wydaniem rozstrzygnięcia co do istoty sprawy jest konieczne w celu uniknięcia poważnej i nieodwracalnej szkody dla interesów Unii reprezentowanej przez Komisję,
- że mogą one zostać ustanowione i wywołują skutki do czasu wydania ostatecznego orzeczenia.
Moc wiążąca postanowienia TS
Postanowienie w przedmiocie środka tymczasowego obowiązywać będzie do czasu wydania ostatecznego wyroku przez Trybunał, w którym zostanie rozstrzygnięte o zasadności wszystkich zarzutów podniesionych przez Komisję Europejską. Niniejsze postanowienie wiąże Rzeczpospolitą Polską oraz wszystkie jej organy i instytucje, w szczególności samą Izbę Dyscyplinarną Sądu Najwyższego, natychmiast od chwili jego ogłoszenia.
- Sytuacja polskiego wymiaru sprawiedliwości - analiza wpływu wyroku TSUE z dnia 19.11.2019 r., wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5.12.2020 r., uchwały składu połączonych Izb: Cywilnej, Karnej oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego z dnia 23.01.2020 r. na postępowania sądowe i sądowo-administracyjne
- Izba Dyscyplinarna SN nie może sądzić sędziów. Omówienie postanowienia TS z dnia 8 kwietnia 2020 r., C-791/19 R (Komisja p. Polsce)
Product manager LEX Kancelaria Prawna