Wolters Kluwer Sklep Online

Jesteś już użytkownikiem programów LEX?

Partycypacja społeczna w procedurze sporządzenia lub zmiany planu ogólnego

25 lipca 2024

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gwarantuje realny udział lokalnej społeczności, czyli tzw. partycypację społeczną, w procedurze sporządzeniu lub zmianie planu ogólnego.

Na czym polegają zmiany w partycypacji społecznej? 

Znowelizowana ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadziła zmiany dotyczące udziału społeczeństwa w procesie planowania przestrzennego. Zmiany dotyczą nie tylko samej definicji pojęcia partycypacji społecznej, ale także informowania interesariuszy o sposobie i czasie konsultacji społecznych. Ustawa nakłada na organ sporządzający plan (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) obowiązek podania do publicznej wiadomości informacji o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia lub zmiany planu ogólnego oraz możliwości składania wniosków do planu. Pominięcie lub nieprawidłowa realizacja tego etapu może być potraktowana jako istotne naruszenie procedury planistycznej i stać się podstawą do stwierdzenia nieważności uchwały o przyjęciu lub zmianie planu ogólnego, na podstawie art. 28 ust. 1 u.p.z.p. Dowody publikacji ogłoszeń o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego gminy stają się elementem dokumentacji planistycznej.

Kto może wystąpić z wnioskiem?

Społeczność lokalna może wziąć udział w tej procedurze poprzez składanie wniosków. Podstawę prawną do wnoszenia wniosków o sporządzenie lub zmianę planu ogólnego lub planu miejscowego jest przepis art. 8g ust. 1 u.p.z.p. Uprawnienie składania wniosków o sporządzenie lub zmianę aktu planowania miejscowego przysługuje interesariuszom, którymi są podmioty wymienione w art. 8e ust. 2 u.p.z.p. Interesariuszami są w szczególności:

  1. osoby fizyczne,
  2. osoby prawne,
  3. jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną,
  4. jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne,
  5. organy władzy publicznej,
  6. jednostki pomocnicze gminy oraz organy doradcze i konsultacyjne gminy.

Należy jednak pamiętać, że uprawnienie złożenia wniosku o sporządzenie lub zmianę planu ogólnego czy planu miejscowego nie stanowi inicjatywy uchwałodawczej.

W jaki sposób prowadzone są konsultacje społeczne? 

Podanie do publicznej wiadomości informacji o przystąpieniu do konsultacji społecznych umożliwia interesariuszom aktywne wzięcie udziału w procedurze planistycznej, dlatego powinno zostać przeprowadzone w sposób gwarantujący dotarcie informacji do jak najszerszej grupy odbiorców. Jest to wstępny i niezbędny etap partycypacji społecznej w procedurach planistycznych. Ze względu na liczbę potencjalnych podmiotów mogących wziąć udział w takiej procedurze ustawodawca zdecydował się na udostępnienie informacji o konsultacjach społecznych w różnych formach jej podania do publicznej wiadomości. Ustawa przewiduje m.in. podanie tej informacji:

  • w prasie,
  • poprzez internetowe portale informacyjne,
  • na stronie internetowej urzędu,
  • w miejscach publicznych,
  • a także poprzez nowe techniki związane z rozwojem cyfrowym.

Ustawodawca pozostawił katalog otwarty, dając podmiotowi opracowującemu akt prawny, możliwość zastosowania także innych form poza wskazanymi w ustawie. Jednocześnie zrezygnowano z obowiązku informowania o konsultacjach poprzez obwieszczenie, chociaż będzie to nadal możliwe jako sposób zwyczajowo przyjęty.

Organ wybierając formę udostępniania informacji, powinien kierować się jej skutecznością podając do publicznej wiadomości informacje dotyczące sposobu, miejsc i terminów przeprowadzenia konsultacji społecznych. Informacje te powinny być podane do publicznej wiadomości najpóźniej w dniu rozpoczęcia konsultacji społecznych.

 

Więcej na ten temat w nowych procedurach:

Formy przeprowadzenia konsultacji społecznych projektu aktu planistycznego lub jego zmiany

Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu planu ogólnego lub jego zmiany

 

Chcesz uzyskać więcej informacji? Wypróbuj bezpłatny dostęp testowy LEX Budownictwo i przekonaj się, jak szybko i wygodnie możesz znaleźć to, czego potrzebujesz.

Falsus procurator, czyli co zrobić, gdy pełnomocnik przekroczy zakres umocowania?

Kamila Kokoszewska

Product Manager

LEX Budownictwo