Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w postępowaniu administracyjnym
Kodeks postępowania administracyjnego wprowadza zasadę dwuinstancyjności postępowania. Ustawa określa jednak szczególne przypadki, w których od wydawanych decyzji kończących sprawę w danej instancji nie przysługuje odwołanie. Zaliczają się do nich między innymi decyzje ministrów i samorządowych kolegiów odwoławczych wydawane w I instancji, które są ostateczne. Prawo dwukrotnego rozstrzygnięcia sprawy w odniesieniu do tych organów zostaje mimo wszystko zachowane dzięki wnioskowi o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Aby wgłębić się w szczegóły procesu wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, warto zapoznać się z procedurą, której autorką jest Diana Trzcińska.
Kto i do kogo może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy?
Z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy może zwrócić się każda ze stron, która jest niezadowolona z wydanej decyzji. Oprócz stron biorących udział w postępowaniu wniosek może złożyć także podmiot posiadający interes prawny w danym postępowaniu, a także uczestnicy postępowania na prawach strony - np. prokurator, czy Rzecznik Praw Obywatelskich. Postępowanie to nigdy nie może zostać wszczęte z urzędu.
Podmiot, który zdecyduje sie wystąpić z wnioskiem powinien zwrócić się do właściwego ministra lub samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni od doręczenia albo ogłoszenia stronie decyzji wydanej w pierwszej instancji. Postępowanie wywołane złożeniem wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy toczy się wyłącznie przed organem, który wydał decyzję w pierwszej instancji, co wskazuje na brak charakteru odwoławczego tej instytucji. Organ, który otrzymuje taki wniosek ma obowiązek zweryfikować, czy jest właściwy do podejmwania czynności w tym postępowaniu i ewentualnie przekazać wniosek do organu właściwego, zawiadamiając o tym z uzasadnieniem wnoszącego podanie.
O fakcie wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy organ, do którego go wniesiono, zawiadamia strony. Organ ten musi ustalić czy strona, która wniosła wniosek, jest jedyną stroną postępowania, czy jest więcej zainteresowanych podmiotów. W sytuacji, gdy środek ten wniosły osobno wszystkie strony lub kilka stron, organ ten powinien powiadomić każdą ze stron o wniesieniu wniosku przez pozostałe strony.
Badanie wymogów, jakie musi spełniać wniosek
Badanie wymogów formalnych
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy jeżeli z wniosku wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Wniosek powinien zawierać elementy treści podania - m.in. adres i podpis strony.
Jeśli wniosek zawiera braki formalne, organ powinien wezwać do usunięcia tych braków pod rygorem stwierdzenia niedopuszczalności wniosku.
Badanie dopuszczalności wniosku
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jest dopuszczalny, gdy spełnione są następujące warunki:
- jest dopuszczalny z ustawy,
- jest wniesiony w przepisanej formie,
- jest wniesiony przez legitymowaną do tego osobę.
Przyjmuje się, że niedopuszczalność tego środka może wynikać zarówno z przyczyn przedmiotowych (np. brak przedmiotu zaskarżenia), jak i podmiotowych (np. brak legitymacji).
W przypadku zaistnienia takich przyczyn organ rozpatrujący wniosek stwierdza niedopuszczalność wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w drodze postanowienia, które jest ostateczne.
Badanie czy wniosek został wniesiony w terminie
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia. Przepisy szczególne mogą przewidywać inne terminy do jego wniesienia. Jeżeli wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy został wniesiony w terminie, może być mu nadany dalszy bieg.
Jeżeli wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wniesiony został z uchybieniem terminu do jego złożenia, organ rozpatrujący wniosek stwierdza uchybienie tego terminu w drodze postanowienia, które jest ostateczne.
Co się dzieje, kiedy prawidłowo wniesiemy nasz wniosek?
Co do zasady wniesienie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji. Prawidłowe skierowanie wniosku do ministra lub samorządowego kolegium odwoławczego obliguje te organy do wydania jednej z poniższych decyzji:
- utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji albo
- uchylenie zaskarżonej decyzji w całości albo w części (umorzenie postępowania pierwszej instancji w całości albo w części) albo
- umorzenie postępowania odwoławczego.
Decyzja wydana w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy może być zaskarżona do sądu administracyjnego.
Więcej informacji możemy znaleźć w treści wspomnianej procedury
Redakcja Publikacji Elektronicznych