Wolters Kluwer Sklep Online

Jesteś już użytkownikiem programów LEX?

Informacja o warunkach zatrudnienia

04 grudnia 2024

Informacja o warunkach zatrudnienia jest jednym z podstawowych dokumentów wskazujących pracownikowi najważniejsze informacje, do podania których zobowiązany jest pracodawca. Obecnie dokument ten ma istotne znaczenie z uwagi na szeroki zakres danych, które powinny zostać w nim ujęte oraz obowiązek aktualizacji tej informacji w przypadku zmiany warunków zatrudnienia.

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy pracodawca obowiązany jest nie później niż w terminie 7 dni od dopuszczenia do pracy do udzielenia informacji o warunkach zatrudnienia. Zgodnie z art. 29 § 3 k.p. informacja o warunkach zatrudnienia powinna zawierać co najmniej informacje o:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
  • przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
  • przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • w przypadku pracy zmianowej — zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
  • w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy — zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
  • wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego, lub jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
  • obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy, lub jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
  •  prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
  • układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje — nazwie takich organów lub instytucji,
  • w przypadku, gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy — terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Ponadto, nie później niż w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca ma obowiązek poinformowania pracownika o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do której wpływają składki, oraz informacji na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym.

Praktyczne wskazówki dotyczące zmian informacji o warunkach zatrudnienia znajdziesz w nagraniu ze szkolenia: Informacja o warunkach zatrudnienia po zmianach w 2023 r.

Informacja o warunkach zatrudnienia dla różnych grup pracowników

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna być zindywidualizowana, określać warunki zatrudnienia danego pracownika. Na przykład pracodawca delegujący pracownika za granicę, zgodnie z art. 29(1) k.p., zobowiązany jest do przekazania dodatkowych informacji o warunkach zatrudnienia dla pracownika delegowanego. Również w przypadku pracownika będącego kierowcą, wykonującego przejazdy międzynarodowe, niezbędna jest rozszerzona informacja o warunkach zatrudnienia.

Więcej na temat informacji o warunkach zatrudnienia kierowcy znajdziesz w komentarzu praktycznym: Informowanie kierowcy krajowego oraz kierowcy międzynarodowego o warunkach zatrudnienia.

Nie należy również zapominać o pracownikach młodocianych, których w wielu aspektach dotyczą szczególne przepisy prawa pracy. W związku z tym pracodawca powinien przygotować informację o warunkach zatrudnienia uwzględniającą warunki pracy danego pracownika młodocianego.

Zobacz również:

Informacja o warunkach zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego

Informacja o warunkach zatrudnienia dla pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu u pracodawcy, który nie tworzy regulaminu pracy – wersja ze wskazaniem przepisów.

Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia

Zgodnie z art. 29 par. 3(3) Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania pracownika o zmianie warunków zatrudnienia. Zdaniem ekspertów do spełnienia obowiązku wystarczy tzw. informacja uzupełniająca, która określa jakie warunki ulegają zmianie. Powyższy obowiązek nie dotyczy sytuacji, gdy zmiana wynika ze zmiany przepisów prawa pracy, jeżeli zostały one wskazane w informacji.

Sprawdź jakie okoliczności powodują konieczność aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia: Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia.

Chcesz uzyskać więcej informacji? Wypróbuj bezpłatny dostęp testowy LEX Kadry i przekonaj się, jak szybko i wygodnie możesz znaleźć to, czego potrzebujesz.

 

Skarga na wpis w księdze wieczystej

Wiktoria Malesa

Młodszy Redaktor

Dział Zarządzania Produktami